Sorrymails


Sorrymails

Het overkomt de besten. Niet alleen op vrijdag de dertiende.

Je mailt een actie of een nieuwsbrief naar je adressenlijst. Wat blijkt? Er staat een verkeerde prijs in. En auw, de links werken niet.

Of na een uitnodiging voor een event wil je een confirmatiemail versturen – alleen naar de mensen die zich ingeschreven hebben. Per ongeluk gaat de mail naar iedereen op je lijst.

Kan ook gebeuren: de techniek laat het afweten, een servicestoring of een in de soep gedraaide automatisatie. Of erger, een datalek!

Voor al die gevallen is het handig een sorry- of excuusmail klaar te hebben. Dat bespaart je veel tijd en denkwerk.


Hoe gebruik je een sorrymail in je voordeel?

  • Maak je foutje goed met een korting of couponcode
  • Vraag naar een reply: het toont dat je menselijk bent en hoe je met fouten omgaat
  • Doe een schenking aan een goed doel dat je dierbaar is (of past bij de fout)

Hoe schrijf je een sorrymail?

  • Zet in je onderwerpregel ‘Oeps’, ‘Foutje’ of ‘Excuses’
  • Hou het simpel, wat humor mag
  • Gebruik de tone of voice van je onderneming
  • Geef ruiterlijk je fout toe, zonder drama

Wanneer stuur je geen sorrymail?

  • Je hebt een dt-foutje gemaakt, niemand gewont ;-)
  • Als een link niet werkt die niet cruciaal is
  • Bij bijvoorbeeld een minder geslaagde post op sociale media (reageer via hetzelfde kanaal, want e-mail gaat het vuur alleen maar aanwakkeren)

Voor sorry koop je niets. Maar soms is het toch beter sorry te zeggen. Wil je nu hulp om preventief enkele sorrymails klaar te zetten? Neem zonder excuus contact met me op.