Een database vol tikfoute e⁃mailadressen? Ook wat achterhaalde? En wat tijdelijke, om iets voor een keer te bemachtigen?
Dat is vragen om bounces. Je krijgt een foutboodschap van de mailserver terug. Want je verzendt naar manke mailboxen. Wat schadelijk is voor je mailverkeer.
Een bouncerate lager dan 2% is oké. Zit je onder 5%, dan blijft het aanvaardbaar. Maar krijg je meer dan 5% bounces? Dan wordt jouw e⁃mailmarketing een rondje sneeuwballen gooien in de woestijn.
Ik druk je op het hart: ga zorgvuldig met je ontvangerslijsten om. Doe je dat niet, dan dreigt er onheil. Precies daarom is elk juist e⁃mailadres goud waard.
Is het echt zo erg? Reken maar, ik ga bij instanties al eens zwaaien met lijstverificatie en argumenten om de zaak recht te trekken. Dat is niet in een-twee-drie geregeld: kost tijd en geld.
En het gevaar is groot dat je domeinnaam op een interne of externe blacklist terechtkomt. Gevolg: al jouw mails komen als spam toe of bereiken de ontvanger helemaal niet meer. Laten whitelisten? Op je knieën de Kilimanjaro beklimmen is er een makkie bij.
Daarom …
Sla je die tips in de wind? Jammer, dan weet je hoe laat het is …
Is de zon in het bestaan van je e⁃maillijst ondergegaan?
Blijf niet hopeloos achter. Ik kan je lijst reanimeren.
Dat doe ik met zin voor precisie (ga zelf niet prutsen), oog voor interpretatie (mijn ervaring met lijstvalidatie komt van pas) en scherp speurwerk (ik gebruik ZeroBounce om e⁃mailadressen te verifiëren bij elk los of lijstnazicht).
Nogmaals, een lijst met te veel bounces reanimeren is niet vanzelfsprekend. Maak daarom proactief werk van een gezonde database: bewaak de kwaliteit.
Dat lijkt vanzelfsprekend. Maar deze goede raad bespaart je veel geween en tandengeknars. Want elk mailadres is goud waard.